خواص سیر سیاه لوآ برای درمان بیماری ها

خواص سیر سیاه و هزار دلیل برای مصرف آن

فهرست مطالب

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که اسم سیر سیاه را برای نخستین‌ بار بشنیده‌اید. سیر سیاه با تخمیر سیر خام یا سفید، در طول یک فرآیند خاص تولید می‌شود که رنگی تقریبا سیاه، طعم شیرین و بافت شکننده و ظریفی دارد. در این فرایند، سیر سفید را در دمای ۷۷-۶۰ درجه و به مدت ۹۰-۵۰ روز قرار می دهند. سیر سیاه نیز دارای خواص و فواید درمانی فوق العاده‌ای همانند سیر سفید بوده و نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر سکته قلبی، پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون، بهبود درد و التهاب مفاصل، جلوگیری از ایجاد کبد چرب و برطرف کردن مشکلات معده ایفا می‌کند. از دیگر خوبی های سیر سیاه می‌توان به کمک در لاغری و حذف چربی رسوب کرده در عروق و رگ‌های بدن اشاره کرد.

برخی از خواص سیر سیاه

1_ درمان ریزش مو با روغن سیر سیاه

ریزش موی سر می‌تواند به دلایل متعددی از جمله کم خونی، کمبود مواد معدنی و آهن در بدن، اختلالات هورمونی، مصرف بعضی داروها و محصولات شیمیایی و … رخ دهد. یکی از راهکارهای درمان ریزش مو که می توان به آن اشاره نمود، مصرف روغن های طبیعی همچون روغن سیر سیاه است.

روغن سیر سیاه به جهت داشتن آلیسین گردش خون در سر را بهبود بخشیده و سبب تحریک فولیکول‌های مو می‌گردد. این امر کمک شایانی به رشد مو کرده و مانع از ریزش مو می‌شود. در نتیجه با مصرف این روغن می‌توانید موهای ضخیم تر و پر پشت تری داشته باشید.

روغن سیر سیاه لوآ در خواص سیر سیاه
روغن سیر سیاه لوآ

روغن سیر سیاه، برگرفته از عصاره سیرسیاه برای تمامی موها مناسب است. این محصول ترکیبی از روغن سیرسیاه و دیگر روغن های مناسب مو است که برای رشد مجدد، افزایش سرعت رشد، پرپشتی، ضخیم سازی و ترمیم موهای آسییب دیده استفاده می‌شود.

2_ تاثیر سیر سیاه بر کاهش فشار خون و بیماری کلیوی

یکی از فاکتورهای مهمی که سبب نارسایی کلیوی، بیماری‌های قلبی و همچنین سکته می‌شود، افزایش فشار خون است. بر اساس آمار موجود، تقریبا ۱ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا با مشکل فشار خون مواجه هستند. لازم به ذکر است که خواص سیر سیاه در مقایسه با سیر تازه ده برابر بیشتر است و سبب کاهش فشار خون و ناراحتی‌های قلبی می‌گردد. جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها و عروق از دیگر خوبی های سیر سیاه بوده که خطر سکته را کاهش خواهد داد. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، پتاسیم موجود در سیر سیاه و ویژگی ادرار آور بودن آن سبب شده که این ماده نقش مفیدی در درمان بیمارانی که با ناراحتی های کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند، داشته باشد.

3_ نقش سیر سیاه در کنترل قند خون و دیابت

قند خون در بدن طی فرآیندی به نام هموستاز کنترل می‌شود. در صورت ایجاد مشکل در این فرایند، قند خون از حد استاندارد بیشتر شده و در نتیجه سبب بروز بیماری دیابت خواهد شد. یکی از خواص سیر سیاه این است که فرآیند هموستاز در خون را بهبود بخشیده و قند خون را یا با بالا بردن سطح انسولین کنترل می کند و یا مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجام گرفته، یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان که سبب جلوگیری از بروز بیماری دیابت می‌گردد، سیرسیاه است. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیرسیاه در مقایسه با سیر سفید چندین برابر بوده و در نتیجه برای کنترل قند خون بسیار مفید عمل می‌کند.

4_ خواص سیر سیاه در تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن در سلامت عمومی شما نقش اساسی داشته و سبب حفاظت از بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها می‌گردد. حتی از بروز بیماری های مزمن نیز جلوگیری خواهد کرد. گلبول‌های سفید به عنوان سیستم دفاعی و ایمنی در سرتاسر بدن از جمله غدد لنفاوی، مغز استخوان، طحال، غده تیموس و … مشاهده می‌شوند.

از دیگر خواص سیر سیاه این است که از طریق خواص آنتی اکسیدانی خود، نقش مهمی در کاهش التهابات و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. سیر سیاه این کار را با جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد که سبب آسیب سلولی می‌شوند، انجام می‌دهد. بنابراین سیستم ایمنی قوی تر، مقابله موثرتر بدن با عفونت ها و باکتری ها را در پی خواهد داشت. از دیگر خواص سیر سیاه بهبود قلب

5_ بهبود سلامت مغز با مصرف سیر سیاه

مصرف مداوم سیر سیاه می‌تواند سبب جلوگیری از بروز مشکلات مغزی مرتبط با افزایش سن، همچون پارکینسون و آلزایمر شود. این بیماری ها توسط سلول های مغزی آسیب دیده و وجود التهابات در مغز ایجاد می‌شوند. همانگونه که می‌دانید التهاب در مغز می‌تواند سبب بروز اختلال در حافظه و بدتر شدن عملکرد مغز با گذشت زمان گردد. بنابراین باید گفت که التهابات داخلی بدن با ترکیبات آنتی اکسیدانی سیر سیاه ترمیم و تسکین یافته و همچنین این گیاه سبب بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه خواهد شد.

6_ پیشگیری از سرطان، یکی از فواید سیر سیاه

یکی از عوامل اصلی مرگ در دنیا که می‌توان به آن اشاره نمود، سرطان است که با رشد غیرعادی و کنترل نشده بافت‌ها و سلول‌های بدن همراه است.
یکی از فواید سیر سیاه این است که به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی دارای خواص ضد سرطانی بوده و در مقایسه با سیر خام دارای ترکیبات فنولیک بسیار بیشتری است. همچنین ترکیبات موجود در سیر سیاه، میزان تومور مارکرها را در بدن کاهش می دهد. تومور مارکرها یک نوع ماده موجود در ادرار، خون و برخی بافت های بدن بوده و با بروز سرطان افزایش می یابد. در واقع سیر سیاه کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد رادیکال های آزاد کرده و مانع از گسترش و رشد سلول های سرطانی خواهد شد. لازم به ذکر است که رشد سلول های سرطانی با مصرف عصاره سیر سیاه، در افراد مبتلا به سرطان خون و روده بزرگ کاهش خواهد یافت.

7_ خواص سیر سیاه در افزایش میل جنسی و درمان زود انزالی

امروزه مشکل زود انزالی از مهمترین مسائل جنسی در مردان محسوب می شود. علت بروز این بیماری، مصرف غذاهای سرد، کار طولانی مدت و وجود استرس در محل کار است. این اعمال منجر به وارد شدن فشار بیش از اندازه به بدن، خستگی و به دنبال آن کاهش میل جنسی می‌گردد. علاوه بر آن، اعتیاد به مواد مخدر و الکل نیز از دیگر دلایل انزال زودرس در مردان خواهد بود‌.

یکی از فواید سیر سیاه این است که نقش موثری را در افزایش میل جنسی در مردان ایفا می‌کند. به گونه ای که آنتی اکسیدان های موجود در این ماده تاثیر مهمی بر سطح انرژی، جریان خون و دیگر عناصر مهم در فعالیت جنسی خواهد داشت. همچنین بر اساس بعضی تحقیقات، سیر سیاه به عنوان یک منبع غنی از منیزیم و روی کمک شایانی به درمان زود انزالی می کند.

8_ نقش سیر سیاه بر کاهش وزن و لاغری

یکی از روش های مهم و موثر جهت رسیدن به وزن دلخواه و لاغری، کاهش اشتها و افزایش متابولیسم سلول های چربی در بدن است. مصرف سیر سیاه تا حد زیادی سبب کاهش قابل توجه میزان پرخوری در افراد خواهد شد. در واقع یکی از فواید سیر سیاه که می‌توان به آن اشاره نمود، تاثیر این ماده بر کاهش وزن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های موثر و آلیستین است. همچنین استفاده مداوم و صحیح سیر سیاه از ایجاد چین و چروک پوست و پیری زودرس جلوگیری خواهد کرد.

9_ تاثیر سیر سیاه در درمان کبد چرب

یکی از بیماری های خطرناک که از آن به عنوان مرگ خاموش یاد می شود، بیماری کبد چرب است. عواملی همچون خوردن آب سرد، مصرف غذاهای پرچرب، عدم انجام فعالیت های ورزشی و غیره سبب ایجاد کبد چرب خواهند شد.
از دیگر خوبی های سیر سیاه این است که یکی از بهترین مواد جهت درمان کبد چرب بوده که توانایی تنظیم و کنترل عملکرد آنزیم های بدن را به شکل صحیح داراست. کاهش سطح انرژی، خستگی، ریزش مو و … از جمله عوارض کبد چرب محسوب می شوند. همچنین گلوتاتیون موجود در سیر سیاه به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های قوی، سموم را از بدن دفع خواهد کرد.

10_ تقویت سیستم گوارش و معده از دیگر خوبی های سیر سیاه

یکی دیگر از خوبی های سیر سیاه این است که نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم گوارش داشته و با ویروس ها و باکتری های موجود در آن مبارزه می کند. همچنین این ماده از بروز سرطان روده و یبوست جلوگیری خواهد کرد. خوردن سیر سیاه به شکل رنده شده صبح ناشتا و با معده خالی و به همراه آب ولرم، سبب درمان ناراحتی های معده، تصفیه خون و کاهش وزن می گردد. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان فراوان موجود در سیر سیاه کمک شایانی به پاکسازی معده و تقویت عملکرد آن خواهد کرد.

موارد منع مصرف سیر سیاه در خواص سیر سیاه
موارد منع مصرف سیر سیاه

موارد منع مصرف سیر سیاه باید قبل از استفاده افراطی آن مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت با عوارضی به همراه است.عوارض سیر سیاه مربوط به مصرف بی رویه یا خودسرانه این محصول هستند. در این مطلب به نبایدهای سیر سیاه و عوارض ناشی از مصرف بی رویه آن پرداخته شده است.

11_ خاصیت سیر سیاه در تقویت قلب

همانگونه که ذکر شد، ناراحتی های قلبی و سکته مغزی ممکن است به دلیل فشار خون بالا رخ دهد. همچنین کلسترول بالا می تواند سبب ایجاد مشکلات قلبی گردد. از دیگر خواص سیر سیاه این است که نقش موثری در کاهش میزان کلسترول بد خون داشته، در حالی که بر کلسترول خوب خون تاثیر چندانی ندارد. مصرف این ماده آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را در بدن افزایش داده و استرس اکسیداتیو که سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود را کاهش می‌دهد. کلسترول بالا به عنوان یک چالش جدی و موثر بر سلامت قلب می تواند در رگ ها پلاک چربی ایجاد کند. همچنین با مسدود سازی جریان خون، مشکلاتی را برای قلب در پمپاژ کردن خون به سراسر بدن پدید آورد. با استفاده مداوم از سیرسیاه می‌توان در جهت کاهش استرس، پاکسازی بدن و نتیجه کاهش فشار خون و ناراحتی های قلبی گام برداشت.

12_ پیشگیری از پوکی استخوان

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف سیر سیاه در بهبود آرتروز بسیار موثر بوده و همچنین در سلامت استخوان در زنان یائسه که به پوکی استخوان مبتلا هستند، نقش دارد. سیر سیاه سبب کاهش نشانه های کمبود استروژن و همچنین افزایش این هورمون می گردد.

سخن پایانی

همانگونه که ذکر شد، سیر سیاه از نگهداری سیر معمولی یا سیر خام تحت شرایط خاص و به مدت چند هفته بدست می آید. این ماده در مقایسه با سیر خام حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری بوده و کمک شایانی به تقویت مغز و سلامت کبد و قلب می کند. لازم به ذکر است که در صورت مصرف بیش از حد سیر سیاه، احتمال ایجاد برخی عوارض از قبیل تحریک دستگاه گوارش، سوزش سردل و حالت تهوع، اسهال و ایجاد بوی بد دهان وجود دارد. بنابراین در صورت حساس بودن، بایستی حواستان به آلرژی حاصل از مصرف زیاد سیر سیاه باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟